ADVIES
17/11/2010
Bij het uitdelen van relatiegeschenken zijn er specifieke regels waarmee u rekening moet houden. Wij bespreken dan ook hier in het kort de voornaamste spelregels.
Fiscaal
De algemene regel is dat relatiegeschenken die voor de genieter niet het karakter hebben van een voordeel van alle aard, maar voor 50 % aftrekbaar zijn, ongeacht wat u als geschenk geeft.
Indien zij worden gegeven aan handelaars of beoefenaars van een vrij beroep, dan gelden de volgende mogelijkheden :
Indien zij worden gegeven aan andere personen dan beroepsrelaties (bv particulieren) geldt de aftrekbeperking ongeacht het bedrag van het geschenk.
BTW
Voor de BTW is het geschenk volledig recupereerbaar indien het minder kost dan 50 € exclusief BTW. Kost het meer, dan is de BTW niet aftrekbaar. De niet aftrekbare BTW is uiteraard wel voor de helft aftrekbaar als beroepskost. Van belang is wel dat voor de BTW de grens van 50 € geldt per genieter en niet zozeer per geschenk.
Reclame
Reclame artikelen zijn zowel fiscaal als voor de BTW volledig aftrekbaar. Op reclame artikelen is wel vereist dat de naam van de onderneming er blijvend op vermeld staat. Flessen wijn of champagne worden nooit beschouwd als reclame, zelfs niet als de naam erop vermeld staat.
Vermelding factuur
Louter en alleen vermelden op de factuur “Levering relatiegeschenken” is niet voldoende. Op de factuur moet duidelijk de hoeveelheid geleverde geschenken en de eenheidsprijs vermeld staan. Indien het reclame artikelen betreft, kan u ook best op de factuur laten vermelden dat de naam op de artikelen stond vermeld.
Optimalisatie
Indien u producten kunt schenken uit uw eigen voorraad is de aftrekbeperking van 50 % niet van toepassing. In dat geval geeft u een korting die voor 100 % aftrekbaar is. U moet wel het geschonken goed kunnen linken aan de aankoop. Bv iemand koopt bij u kantoorbenodigdheden en krijgt er een agenda bij. U kan dan best de agenda mee vermelden op de factuur en voor hetzelfde bedrag een korting geven.