ADVIES
14/06/2021
Met de heropstart van de horeca en de kleinhandel ondervinden vele ondernemers een concrete liquiditeitsnood voor hun aankopen van handelsgoederen, voorraden en overige heropstartkosten. De Vlaamse overheid wil hier deels aan tegemoetkomen door een lening aan te bieden voor twee of drie jaar met een rente van 1 procent, afhankelijk van het bedrag van de lening. De omvang van de heropstartlening wordt beperkt tot 25% van de geboekte aankopen van handelsgoederen in het referentiejaar 2019.
Wat is de heropstartlening?
Zoals reeds aangehaald, is deze lening voorzien voor ondernemingen die bij de heropstart na de coronamaatregelen te kampen hebben met een financieringsnood voor hun aankopen en overige heropstartkosten.
De looptijd van de lening is beperkt in de tijd en bedrag:
De terugbetalingen gebeuren om de vier maanden in gelijke schijven. De eerste twaalf maanden van de leningsovereenkomst zijn geen terugbetalingen verschuldigd.
De heropstartlening heeft een minimumbedrag van € 10.000 en een maximumbedrag van € 750.000. Iedere onderneming kan maximaal twee leningen toegekend krijgen op deze manier.
Wie heeft recht op de heropstartlening?
De leningen worden toegekend aan de volgende types ondernemingen meteen actieve vestigingeenheid in het Vlaamse Gewest:
Daarnaast mag de onderneming:
Hoeveel bedraagt de heropstartlening?
Voor de berekening van het bedrag van de lening wordt rekening gehouden met de volgende roosters uit de BTW-aangifte:
De facturen uit deze vakken moeten voorgelegd worden en zijn beperkt tot de periode van 1 januari 2021 tot en met 1 augustus 2021. Maximaal honderd facturen kunnen ingebracht worden per lening. Voor elke ingebrachte factuur moet minstens de datum en het volgnummer van de factuur ingegeven worden bij de aanvraag, alsook de gegevens van de factuurverstrekker, en de prijs exclusief btw.
Het totale bedrag van de twee leningen die aangevraagd kunnen worden is beperkt tot 25% van de geboekte aankopen uit vak 81 van de btw-aangifte in het referentiejaar 2019 met een maximum van € 750.000. Bovendien mag maximaal 25% van het geleende bedrag bestaan uit facturen die in vakken 82 en 83 opgenomen moeten worden.
Wat na de aanvraag van een heropstartlening?
Als VLAIO de aanvraag goedkeurt, brengt zij de aanvrager op de hoogte en bezorgt ze de gegevens aan PMV voor de opmaak van de leningsovereenkomst. PMV zal dan aan de onderneming de leningsovereenkomst met het Vlaamse Gewest voorleggen.
VLAIO kan vanaf het ogenblik dat de aanvraag is ingediend, de bewijsdocumenten opvragen en controleren en zelfs ter plaatse een controle uitvoeren of de voorwaarden voor de lening worden nageleefd.
Op basis van deze controle zal VLAIO, afhankelijk van het feit of de steun al dan niet reeds werd toegekend, één van de volgende beslissingen nemen: